înapoi

Nici nu s-au obișnuit oamenii bine cu 2 ani de pandemie, că după, la granițele țării, Rusia a declanșat conflcitul cu Ucraina. Sunt instabile vremurile în care trăim, ridică multe îngrijorări și provoacă mult stres. Au avut loc multe schimbări ce au afectat atât angajații cât și managerii. În mare, putem aminti de adoptarea din ce în ce mai mult al conceptului de homeoffice pentru angajați, multe companii adaptându-se pe sistemul de delivery, iar onlineshopping-ul crescând considerabil.

O parte din firme au avut de pierdut de pe urma situațiilor excepționale, iar altele au avut de câștigat. Toate acestea au provocat managerii și antreprenorii să răspundă cât mai bine contextului în care se află pentru a supraviețui sau pentru a putea face față cererii. Însă, și angajații au trebuit să se adapteze și să facă față stresului. Acum, ei se confruntă cu provocări noi, pe măsura continuării conflictului din Ucraina. Prețurile la alimente și combustibil cresc, inflația crește și există o destabilizare economică. Ce poți face tu ca manager să îți ajuți oamenii să treacă mai puțin stresați prin acest conflict?  Ca manager nu poți face nimic să oprești războiul, dar te poți folosi de unele mijloace pentru a-ți ajuta angajații să se simtă mai bine.

1. “Descărcarea” angajațiilor de emoțiile negative

Conflictul din Ucraina face ca toată lumea să se simte copleșită de tot ce se întâmplă. Toată lumea credea, că odată cu încetarea pandemiei, stresul va dispărea, dar acum există lucruri noi de care să își facă griji, în special războiul. Există un anumit nivel de teamă cu privire la siguranță.

Angajații nu recunosc întotdeauna primele semne de stres care pot duce la un eventual burnout. Astfel, se pot organiza traininguri cu personal specializat despre cum să indetifice și să facă față emoțiilor ce pot duce la un astfel de fenomen. Angajații tăi vor învăța să își eficientizeze munca, să își evalueze eforturile și să își gestioneze gândurile negative.

Altă variantă mai puțin costisitoare ar fi organizarea unei întâniri, odată pe săptămână cel puțin, prin care angajații să poată să își exprime opiniile și frustrările cu privire la tot ce se întâmplă. Este important un astfel de meeting prin care se oferă feedback, deoarece oamenii se mai pot descărca și deveni mai relaxați. Totodată se pot obține și informații relevante pentru un management mai bun al celor de la HR. Această activitate poate fi organizată și sub formă de formular anonim. Multe persoane doresc să-și exprime emoțiile sau sentimentele, dar în același timp să rămână anonimi. Cel mai bine este să te sfătuiești cu angajații tăi și să alegi varianta optimă pentru ei.

2. Oferă vouchere de reducere pentru combustibil angajațiilor

Prețul benzinei și al motorinei s-a majorat în ultima perioadă datorită conflictului din Ucraina. Multe persoane pot fi frustrate de plata combustibilului zilnic pentru a ajunge la lucru. Încearcă un parteneriat cu benzinăriile pentru a oferi angajațiilor și alte beneficii precum vouchere, reduceri la benzina și motorină, etc. Oamenii vor observa eforturile pe care le faci ca să le vii în ajutor în vremuri grele. Acest lucru poate deveni și un factor decizional important atunci când alți recruteri propun oferte de angajare oamenilor tăi.

3. Păstrează mediul de lucru organizat

Dacă este haos în lume din cauza conflictului din Ucraina, nu trebuie să fie haos și în compania ta. Încearcă pe cât posibil să respecți task-urile și deadline-urile și să menții ordinea în muncă. Un mediu ordonat de lucru, poate aduce o stare de echilibru mentală. Digitalizarea activităților din companie ajută considerabil organizarea. Cum poți să te digitalizezi? Apelând la un software de tip ERP. Un software de tip ERP te ajută să îți organizezi mult mai bine resursele companiei, fie ele financiare, umane, etc.

Citește aici despre adoptarea sistemului ERP în companie dar și despre cele 7 probleme ce pot apărea în procesul de digitalizare.

Poți anticipa situațiile negative, să creezi și să prezinți angajațiilor tău un plan B. Prezentând o siguranță și un control pentru un posibil viitor vei transmite multă încredere. Angajații vor avea un confort psihic și vor putea să își planifice și ei activitățile.  

4. Ajută angajații ucraineni

Pe o piață globală, nu este neobișnuit ca firmele să angajeze oameni din alte țări, inclusiv din Ucraina. Ca prim pas ai putea angaja persoane din Ucraina care și-au pierdut job-ul din cauza războiului. Poți oferi opțiuni de plată în avans, flexibilitate în programul de lucru, contract de munca remote, etc.

Ei vor fi probabil cei mai stresați dintre angajații tăi pentru că este incertă situația lor familială, profesională, etc. Nu se știe dacă se mai pot întoarce în țară sau să își reia viața de alta dată. Așa că, apelează și la punctul 1 discutat mai sus și crează un mediu sigur pentru a-și împărtăși emoțiile.

5. Implicarea companiei în contextul conflictului din Ucrania

O persoană se simte cel mai bine atunci când săvârșește o faptă bună. Starea de spirit a angajațiilor tăi va fi mai bună dacă vor fi implicați în activități ce presupun ajutorarea celor din Ucraina. Dacă ești o companie de talie mare, poți crea o campanie tip CSR (Corporate Social Responsability). Sunt în trend aceste campanii ce abordează subiectul conflictului din Ucraina.

Pe cât de important este CSR pentru comunitate, pe atât este la fel de valoros pentru o companie. Activitățile de CSR pot ajuta la crearea unei legături mai puternice între angajați și corporații, pot crește moralul și îi ajută atât pe angajați, cât și pe angajatori să se simtă mai conectați la lumea din jurul lor.

Pentru ca o companie să fie responsabilă din punct de vedere social, trebuie mai întâi să fie responsabilă față de ea însăși și față de acționarii săi. Companiile care adoptă programe de CSR și-au crescut adesea afacerile până la punctul în care pot oferi ceva înapoi societății. Astfel, CSR este de obicei o strategie care este implementată de marile corporații. La urma urmei, cu cât o corporație este mai vizibilă și de succes, cu atât are mai multă responsabilitatea de a stabili standarde de comportament etic pentru colegii săi, concurența și industrie.

O altă variantă, mai simplă, ar fi organizarea de strângere de fonduri. Pe care le poți dona, mai apoi, unui ONG/unei instituții precum UNICEF ce se ocupă cu distribuția de ajutoare sau poți oferi fondurile strânse și direct angajațiilor tăi ucraineni. 

Înscrie-te la newsletter și afli primul noutățile Ascent ERP!