e-factura

Factura electronică în România sau e-factura

UPDATE:

Facturarea în sistemul Ro e-factura va deveni obigatorie pentru domeniul B2B. Din data de 1 ianuarie 2024, România poate introduce cerința de a emite facturi electronice obligatorii pentru toate tranzacțiile efectuate între persoanele impozabile stabilite pe teritoriul său.

Companiile pot emite exclusiv facturi electronice către alți agenți economici, fără a necesita consimțământul destinatarului, cu condiția ca aceste facturi să fie transmise autorităților prin intermediul sistemului e-Factura. Derogarea va fi în vigoare în principiu până în decembrie 2026, cu mențiunea că aceasta depinde și de direcțiile viitoare ale Uniunii Europene privind factura electronică.

Ce trebuie să ai în vedere?

Pregătirea pentru această schimbare esențială presupune adoptarea unui soft eficient care să permită o tranziție fără probleme spre factura electronică. Indiferent dacă ești o mică afacere sau o companie mare, pregătirea pentru implementarea e-facturii este esențială pentru a rămâne competitiv pe piață și pentru a profita de avantajele pe care le aduce digitalizarea. Cu modulul Ascent pentru Contabilitate, te poți bucura de o tranziție lină și fără probleme către factura electronică, asigurându-te că afacerea ta este pregătită pentru viitorul digital.

Un alt aspect important o reprezintă certificatul digital sau semnătura electronică. Procesul de a obține un certificat digital poate dura, iar dacă ai mai multe puncte de lucru, vei avea nevoie de mai multe semnături. Pregătește-te din timp și nu lăsa totul pe ultima sută de metri.

….

…..

După cum bine se știe e-factura va deveni obligatorie de la data 1 Iulie 2022 și cel tarziu în data de 30 iunie firmele trebuie să se înregistreze în sistem.

 Odată cu pandemia, digitalizarea proceselor a devenit tot mai popular. Este un fenomen ce se dezvoltă rapid și are un impact puternic pozitiv asupra mediului business.

Procesul de digitalizare, beneficii, costuri, ghid gratuit dar și multe altele le descoperi aici.

Statul Român încearcă să reducă cât mai mult evaziunea și să combată frauda, monitorizarea colectării TVA fiind unul din principalele motive pentru introducerea sistemului Ro e-factura.

Sistemul presupune încărcarea și validarea de câtre ANAF, pe platformă a facturilor pentru bunurile cu risc fiscal ridicat. Statul având o posibilitate să monitorizeze mai bine astfel de produse.

Cine trebuie să folosească obligatoriu e-factura de la 1 iulie?

În legislație nu există nicio mențiune cu privire la aplicarea sistemului doar pentru firmele plătitoare de TVA. Asta înseamnă că orice entitate ce respectă criteriile va aplica e-factura indiferent dacă este sau nu plătitoare de TVA. 

Deși s-a anunțat ca fiind necesară, momentan e-factura trebuie utilizată doar de către anumite companii și anume:

Companiile ce se încadreză în modelul de business B2G (business to government). Adică dacă ai tranzacții cu instituțiile statului (primării, administrații, etc.)

Pentru companiile în relație de tip B2B factura electronică se aplică doar pentru produsele cu risc fiscal ridicat. Mai precis și pe scurt aici se încadrează:

1)Legume, fructe, rădăcini și tuberculi alimentari și alte plante comestibile.

-COD NC de la 0701 până la 0714, inclusiv Legume comestibile și anumite rădăciniși tuberculi

-COD NC de la 0801 până la 0804 inclusiv Fructe comestibile, cu coaja lemnoasa, de citrice,de pepeni.

2)Băuturi alcoolice

-COD NC de la 2203 până la NC 2208 inclusiv Băuturi și băuturi spirtoase.

O mică dilemă poate să apară atunci când aveți un restaurant. Chiar dacă se servesc băuturi și preparate din legume și fructe, restaurantul pretează servicii. Pe când e-factura se referă la produse și nu se încadrează în categoriile de mai sus. Nici facturile de avans nu trebuie înregistrate pentru ca e vorba de vânzare de bunuri.

3)Constructii noi

Sunt cele menţionate la art. 292 alin. (2) lit. f) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Vânzările de construcții noi se raporteaza în sistem și se emite e-factura doar dacă clientul este persoană taxabilă și nu persoană fizică.

4)Produse minerale- apă minerală, nisip, pietriș

-COD NC de la 2201 până la 2202 inclusiv Ape, inclusiv ape minerale naturale sau artificiale şi ape gazeificate care nu conţin zahăr sau alţi îndulcitori şi nici aromatizanţi

-COD NC 2505 – Nisipuri naturale de orice fel, chiar colorate

-COD NC 2517 – Prundiş, pietriş, pietre concasate, pietriş şi silex, macadam de zgură, de zgură metalurgică, de deşeuri industriale similar, macadam gudronat pentru şosele, granule, spărturi şi praf din pietre de la poziţiile 2515 sau 2516. Pietrele nu intra, doar sparturile și praful din aceste pietre.

5)Îmbrăcăminte

-COD NC de la 6101 până la 6117, de la 6201 până la 6217, mai puțin batistele 6213

6)Încălțăminte

-COD NC de la 6401 până la 6405 din B2B.

Vezi aici lista completă cu produsele cu risc fiscal ridicat.

In principal facturile pentru produse vor fi cele vizate, dar există și o excepție pentru domeniul HORECA în cazul în care serviciile sunt achitate cu vouchere de vacanță. Iar asta se referă la relația de tip B2C. Serviciile prestate de entitățile afiliate în tursim vor emite e-facturi în platforma Ro e-Factura.

Momentan sistemul este doar pentru teritoriul României, dar se va extinde dovada face faptul că în platorfma de test a efacturii există si posbilitatea de a bifa opțiunile intracomunitar, export, etc. Pe termen lung se căuta să se implementeze și pentru toate categoriile de bunuri.

Cum funcționează e-factura?

Sistemul Ro e-Factura se află doar în SPV (spațiul privat virtual). Așadar pentru cei ce vor folosi e-factura vor trebui sa fie înregistrați în SPV.  Formatul e- facturii este de tip XML cu sigiliul electronic al Ministerului Finanțelor.

După încărcarea documentului, sistemul îl va verifica și vei primi un mesaj dacă este validă sau nu. Dacă factura este greșită, ea va trebui corectată și reintrodusă în sistem. Data emiterii facturii este data la care este factura efectiv emisă. Data la care este validată de către ANAF este considerată data la care a fost transmisă factura la client.

Fiecare factură se încarcă în mod individual și se primește un index (la fel ca la declarații). Fiecare factură este validată individual. Tot ce se transmite și se primește cu Ro e-factura are loc în SPV. La fel ca orice altceva din SPV, dispui de maxim 60 de zile pentru descărcarea documentului. Dacă nu se descarcă în maximum 60 de zile, procedura este mai complicată. Trebuie solicitate cu ajutoprul indexului facturii, prin formular de contact. 

Dacă ai nevoie de mai multe detalii, aici găsești informații tehnice legate de e-factura.

Cât de repede trebuie introdusă e-factura?

Nu există un termen de transmitere în sistem dar factura trebuie transmisă cât mai repede. Sistemul fiind nou,  pot aparea erori la care să nu te aștepți și va trebui să te intorci să modifici. Dacă se introduce o factură în sistem care este diferită de cea a clientului, vor apărea probleme de ambele părți. Cu cât se încarca mai repede cu atat se obtine validarea mai repede.

Și facturile simplificate trebuiesc încărcate în sistem, mai precis bonurile fiscale pe care se află codul fiscal al cumpărătorului. Ca sugestie, acest lucru se poate realiza prin dublarea bonului de o factură și să considere bonul doar modalitatea de încasare (pentru ca trebuie facută o factură ce respectă cerințele Ro e-Facturii).

Penalități specifice nu există momentan pentru neemiterea e-facturii. Se va respecta doar legea pentru neemiterea unei facturi.

Sistemul Ro e-Transport

Tot pentru reducerea evaziunii fiscale s-a introdus și sistemul Ro e-Transport.

“Sistemului RO e-Transport include module informatice de gestiune a transporturilor de bunuri, care vor genera coduri unice de înregistrare pentru fiecare transport, elemente de interconectare cu camere de luat vederi și alte dispozitive specifice de monitorizare a traficului rutier și componente software pentru analiza integrată a datelor. Sistemul va utiliza date și informații deținute la nivelul instituțiilor sau autorităților publice cu atribuții în domeniul transportului rutier și va fi interconectat cu celelalte sisteme informatice existente la nivelul Ministerului Finanțelor, Agenției Naționale de Administrare Fiscală sau Autorității Vamale Române.” Vezi mai multe detalii aici.

AscentERP

AscentERP este un tool de business ce digitalizează procesele din companie. Mai precis te ajută să gestionezi toate părțile importante ale afacerii tale: Contabilitate, Marketing, Vânzări, Gestiune, Parteneri, Angajați, Clienți, Prețuri, Producție, Depozit, etc. Sistemul AscentERP are deja implementată e-factura, dar și sistemul e-Transport și astfel ai totul într-un singur loc. Contactează-ne la telefon sau prin formularul de contact de pe site și te vom lămuri cum stă treaba.

Citește și 5 Tool-uri de business de care ai nevoie.

Share this post