Inovarea în cadrul organizațional – Evenimentul Business Days București

După cum spunea Peter Ducker, “Fiecare organizaţie – nu doar cele de afaceri – are nevoie de o competenţă de bază: de inovare.”
Inovația se referă la introducerea de idei, concepte, metode noi pentru obținerea de rezultate mai bune.

În prezent piața se află într-o perioadă de transformare accelerată, marcată de schimbări complexe și importante în toate domeniile de activitate.

Importanţa pe care o au în prezent activităţile de introducere a inovației poate fi explicată din perspectiva transformărilor din economie şi societate, determinate de creşterea concurenţei, de progresul tehnic şi, mai ales, de dezvoltarea rapidă a tehnologiilor informatice.

Economia tradițională era orientată spre producție, astfel target-ul companiilor era să deschidă cât mai multe fabrici și să producă cât mai mult. În ultima perioadă tendința este aceea de orientare spre inovare, spre idei și concepte noi.

Prin utilizarea ideilor noi se caută simplificarea efortului depus atât de consumator, dar și de companie. Evoluția unei companii și asigurarea unei poziții bune a acesteia pe piață sunt date de gradul de receptivitate a schimbărilor și de adoptare a inovațiilor.

În cadrul organizaţiilor, este tot mai mare ponderea acţiunilor de inovare orientate spre introducerea unor metode moderne în logistică, marketing, managementul resurselor umane şi alte domenii funcţionale, contribuind la obţinerea de avantaje competitive durabile.

Crearea unui nou sistem de servire de către McDonalds, dezvoltarea sistemului de producţie Toyota – care a revoluţionat industria auto, regândirea lanţului de aprovizionare – care a plasat compania Dell ca lider pe piaţa computerelor, sunt doar câteva exemple care subliniază multitudinea faţetelor inovării.

Totuși aceste inovații – aparțin deja secolului trecut astăzi vorbim de inovarea de tip Tech@Core specifică companiilor ce au generat o disrupție globală (turism, transportul de persoane, industria de divertisment, construcția de automobile, etc.) de piață semnificativă reformând total modul cum se face business în domeniile tradiționale.

Ne referim la Airbnb care nici nu exista într-un orizont mai mare de 12 ani (înființată în august 2008), dar este evaluată la o valoare aproximativă de piață de 40 miliarde USD.
Un alt exemplu ar fi Uber cu o cifra de afaceri de aproximativ 16 miliarde de USD in 2019, Netflix (înființată în 1997), Tesla (2003), Smarter, etc.

Metodele moderne introduse în activitatea unui departament reprezintă de fapt digitalizarea proceselor din acel department. Beneficiile automatizării și digitalizării proceselor de business dar și pașii care trebuie urmați pentru implementarea digitalizării pot fi consultate aici.

Inovarea disruptivă

Inovarea disruptivă este o tehnică folosită în general de companiile mici pentru a se face remarcați pe piață. Companiile mari se focusează pe țintirea segmentelor de clienți cu o mai mare putere financiară aducând diferite accesorii, elemente în plus produselor sau serviciilor sale, limitând segmentul de consumatori vizat și neglijând segmentul mare de consumatori care doresc un produs de bază la un preț convenabil.

Un exemplu ar fi cei de la P&G care au scos pe piață benzile pentru albire a dinților, ceea ce este o alternativă eficientă și convenabilă față de un tratament costisitor la o clinică specializată.

Conceptul de inovație disruptivă a fost definit pentru prima dată de profesorul de la Harvard Business School, Clayton Christensen, într-un articol HBR și introdus mai detaliat mai târziu în cartea sa numită Inovator’s Dilemma.

La început, inovația disruptivă era inferioară produselor și serviciilor existente pe piață. Atunci când inovația disruptivă intră prima dată pe piață, inițial nu se referă decât la un segment de clienți mici și de regulă, nu foarte profitabil, în timp ce organizațiile consacrate sunt concentrate să servească clienți mai exigenți și de înaltă calitate.

Deoarece segmentul de clienți mai solicitant este cel cu profituri mai mari, companiile consacrate aleg de obicei să se concentreze pe servirea segmentului de clienți mai profitabil.

Atunci când cumpără un telefon nou, de exemplu, consumatorii raționali cumpără adesea o marcă cu care sunt familiarizați. Cu toate că noul operator ar putea utiliza tehnologia semnificativ mai avansată în produsul lor, segmentele de clienți principali și high-end se bazează pe furnizorul stabilit.

Odată ce inovația disruptivă intră în masă, companiile consacrate de obicei preiau noul concept sau tehnologie pentru a răspunde concurenței. Totuși, la acel moment, de multe ori este prea târziu.

Răspunsul la noua concurență doar cu tehnologia nouă, adesea, nu este suficient, deoarece participantul la piață a avut foarte mult timp pentru a rafina oferta și modelul de afaceri. În plus, dezvoltarea produsului necesită timp și necesită mai multe iterații, ceea ce face ca revenirea să fie destul de puțin probabilă, chiar și cu resursele suplimentare pe care le are la dispoziție.

Caracteristicile inovației disruptive:

  • Low Margins, cel puțin la început
  • Riscuri mai mari
  • Fie perturbă o piață existentă, fie creează un segment de piață nou în cea existentă
  • Argumentele de vânzare și măsurile de valoare sunt de obicei modificate fundamental
  • Adesea implică o nouă tehnologie și / sau un nou model de afaceri
  • Se întâmplă lent la început până ajunge la punctul de intrare în masă, după care crește exponențial

Inovația disruptivă pentru organizațiile mari

Crearea inovației disruptive implică riscuri mai mari, iar operatorii nu au neapărat un plan de eșec. Cu alte cuvinte, nu sunt obișnuiți să ia în considerare eforturile inițiale de a comercializa o tehnologie disruptivă ca oportunități de învățare.

În schimb, doresc să-și mențină prețurile acțiunilor și să se concentreze pe cele mai profitabile segmente de clienți.
Conform rezultatelor unui sondaj de pregătire strategică și transformare, directorii, în general, pot fi neîncrezători în capacitatea lor de a răspunde la perturbări.
S-a spus că majoritatea liderilor subestimează sursele viitoarei concurențe și, în loc să considere noii intrați pe piață o amenințare, cea mai mare concurență a fost considerată să provină de la jucătorii existenți pe piață.

Evenimentul Business Days București sprijină inovarea și vine în ajutorul companiilor prin organizarea de workshop-uri interactive în care sunt prezentate:

  • Digitalizarea și automatizarea proceselor prin implementarea unor aplicații de business
  • Digitalizarea business-ului cu ajutorul tehnologiei
  • De la Lean traditional la Lean Digital – Procesul de Lean se referă la:
    • îmbunătățirea calității
    • eliminarea pierderilor
    • reducerea timpului:
    • reducerea costurilor totale
  • Transformarea Digitală → Adaptare Evoluțiavă – Tehnologia ca și Core Business
  • Responsive Enterprise – Cum văd stakeholderii că organizația va prospera în 2020
  • De ce Digitalizarea e dificilă? Necesită schimbarea unui model de business, ce pare să funcționeze, cu ceva total nou?
  • Metodologiile compatibile și complementare Lean Six Sigma
  • Impactul industriei 4.0 asupra acestora (cele 4 tehnologii care transformă procesele de producție: Big Data, IoT, Analytics, Robotics)
  • Alinierea digitalizării cu procesele de imbunatățire continuă
  • Digitalizarea proceselor – optimizarea fluxurilor de producție, de distribuție și alinierea proceselor la standardele impuse, atât de autorități cât și de clientul final.
  • Industrial Internet of Things (IIoT) – Managementul resurselor în timp real folosind tehnologia Cloud & RFID. Creșterea profitabilității prin folosirea resurselor la capacitate maximă.
  • Business-ul conectat la industry 4.0 – adaptarea ofertei la nivelul cererii prin conectarea proceselor cu nevoile clientului.
  • Ce tehnologie e necesară pentru automatizarea și digitizarea afacerii?
  • Transformarea digitală și automatizarea trebuie proiectate holistic, chiar dacă se vor implementa gradual.
  • Analizarea celei mai bune abordări pentru fiecare proces, nu mereu e necesar să automatizați sau digitalizați.
  • Ecosistemul de soluții de business trebuie să fie fundamentul strategiei de dezvoltare a companiei, avantajul competitiv decisiv.

Una din metodele eficiente utilizate este dată de compania Ascent Soft ce propune digitalizarea proceselor dintr-un business prin utilizarea sistemelor ERP (Enterprise Resource Planning), dar și a altor module.

Share this post